mercredi, octobre 19, 2016

ليلة الوداع
كلمات:أمين عزت الهجين
رست
التاريخ:1930


ليلة الوداع طال الســـــهر وقلبــــي قللي إيه الخبر
قلتِ الحبايب هجروني
الوردة دي ريحتك فيها احفظـــــــها تذكار لهواكي
وبإيديكي كنتِ قطفتيـــــها والورد يحلى في إيديكي
ســــاعة الوداع قدّمتــــيها بكيــــت وقالوا إيه الخبر
قلتِ الحبايب هجروني
وقفتِ ســـكاتة وحـــيرانة ووقفتِ حيــــــران وباكي
وبالدموع يا ما بكــــينا والدمع دا لســـان الشـــاكي
فرح عذابي وشـــقاكِى وقال لي قلبـــــي إيه الخبــر
قلتِ الحبايب هجروني
الطير راح أشرح له غرامي وقل له أبكي وواسيني
وحمّل النســــمة ســــلامي واســـمّع البــــدر أنيني
وحاســـهر الليل وتـــــنامي وقال لي قلبي إيه الخبر
قلت الحبايب هجروني
الصور المرفقة
نوع الملف: jpgامين عزت الهحين.jpg‏ (14.7 كيلوبايت, المشاهدات 14)
الملفات المرفقة
نوع الملف: mp3ليلة الوداع.mp3‏ (1.44 ميجابايت, المشاهدات 541)

التعديل الأخير تم بواسطة : samirazek بتاريخ 22/04/2012 الساعة 13h00
رد مع اقتباس
  #22  
قديم 10/11/2005, 00h03
سماعي
رقم العضوية:1
 
تاريخ التسجيل: octobre 2005
الجنسية: عربية
الإقامة: سماعي
المشاركات: 2,590
افتراضي

أحب عيشة الحرية
كلمات: أحمد رامي
نهاوند
فيلم يحيا الحب - استخدم التمباني لأول مرة
1938



أحب عيشــــــــــة الحـــــرية
زي الطــيور بيــــن الأغصان
ما دام حبـــــايبـــــــي حواليَّ 
كل البـــــلاد عنـــــدي أوطـان
مطرح ما ييـــــــجي في عيني
النوم أنام وأنا مرتاح البـــــال 
وأغير الحــــــال يـوم عن يـوم
ما دام أشـــوف قلبي ميـــــال
يحب عيشــــــــة الحريـــــــة
الحســـن في الدنيـــــــا ألوان
يحيى الفــــــــؤاد ويرد الروح 
خفـــة ودلال وجمال فتــــــان 
ترضى هواك مطرح ما تروح
القمــــرســــاعة ظهــــــــوره
يحلى نــــــــــــوره يا حبــــايب
والفؤاد يزيــــــــــد ســــروره
كل ما يشــوف اللي غايــــــب 
شوف النسيم في الروض ساري
ينبـــــه الـــــورد النعســـــــان
أدى خيـــــــــالي وأفكــــاري
زي الطيــور بــين الأغصــان
تحــب عيشــــــــة الحـــــرية
الملفات المرفقة
نوع الملف: mp3محمد عبد الوهاب ـ أحب عيشة الحرية.mp3‏ (688.8 كيلوبايت, المشاهدات 674)

التعديل الأخير تم بواسطة : samirazek بتاريخ 10/05/2012 الساعة 20h43
رد مع اقتباس
  #23  
قديم 10/11/2005, 00h03
سماعي
رقم العضوية:1
 
تاريخ التسجيل: octobre 2005
الجنسية: عربية
الإقامة: سماعي
المشاركات: 2,590
افتراضي

إيه انكتبلي
كلمات: أمين عزت الهجين
فيلم يوم سعيد - استخدم الأكورديون 
كرد
1939


إيه انكتب لى يا روحى معاكى يا اللى شــغلتى البال وياكى
لما ســــــلمتى عليــــا و خـــــــدتى إيـــــــدك فى إيـــــديا
الفــــرح بان فى عينــــــيا و القلـــــــب ســـــلم عليــــكى 
لما اتقابلنـــــا و كان لقـــانا بيــن الخمـــــــايل و الأغصان
كتــــبنا أول كلمة فى هوانــــــــا واطمــن البــال الحيـران
آدى الزهــــور من حواليـــا شـــايف جمــــالها بعيـــــــنيا 
و آدى الحبــــــيب راضى عليا و القلب متهـــــنى وفرحان
لما ســــلمتى عليا و خدت إيــــــــــــــــــدك فى إيديــــــــا
الفـــرح بان فى عينـــــــــيا و القـــــــلب ســـــلم عليــــكى 
قعدنا نحكى عن العشــاق اللى انضــــــووا بنار الأشــــواق
و لما طال الكلام بينك و بينى عن الهوى والغرام يا نورعينى
لاقيت هواكى ملك فؤادى و بان فى عيــــنى دليـــــل ودادى 
لما ســــــلمتى عليــــــــا و خـــــــدتى إيــــدك فى إيـــــديا
الفــــرح بان فى عينـيــــــا و القلـــــــب ســـــلم عليــــكى

الملفات المرفقة
نوع الملف: mp3محمد عبد الوهاب ـ إيه انكتب لي.mp3‏ (785.6 كيلوبايت, المشاهدات 501)

التعديل الأخير تم بواسطة : samirazek بتاريخ 29/05/2012 الساعة 00h47
رد مع اقتباس
  #24  
قديم 10/11/2005, 00h03
سماعي
رقم العضوية:1
 
تاريخ التسجيل: octobre 2005
الجنسية: عربية
الإقامة: سماعي
المشاركات: 2,590
افتراضي

أعجبت بي
كلمات: مهيار الديلمي
بياتى
1935

أعجبتْ بي بين نادي قومها ذات
حســـن ســـــرها ما علمتْ من
خلقي فأرادتْ علمها ما نســبي
أنا من يرضيــــكِ عند النســبِ
قوميَ اســتولوا على الدهرِ فتى
ومشــــوا فوق رؤس الحقـــبِ
عمـــموا بالشــــــمسِ هاماتــهم
وبنــــــوا أبيـــــاتهمْ بالشــــهبُِ
قد قبستُ المجـــدَ من خيرِ أبٍ
قبســتُ الديـــــنَ من خيــرِ نبي
وضممتُ الفخـــــرَ من أطرافه
ســؤددَ الفــرسِ ودــينَ العربِ
الملفات المرفقة
نوع الملف: mp3محمد عبد الوهاب ـ أعجبت بي.mp3‏ (752.5 كيلوبايت, المشاهدات 425)
نوع الملف: mp3أعجبتْ بي بين نادي قومها tarab.mp3‏ (5.67 ميجابايت, المشاهدات 67)

التعديل الأخير تم بواسطة : tarab بتاريخ 18/08/2014 الساعة 16h18
رد مع اقتباس
  #25  
قديم 12/11/2005, 18h58
سماعي
رقم العضوية:1
 
تاريخ التسجيل: octobre 2005
الجنسية: عربية
الإقامة: سماعي
المشاركات: 2,590
افتراضي

البرتقال
لامى
مع رئيسه عفيفى - فيلم يحيي الحب 
بيرم التونسي

1938

ياللى زرعتـــوا البرتقـــال ...ياللا اجمعـــــوه
آن الأوان ياللا اجمعوه... آن الأوان ياللا ياللا
احنا زرعناه واحنا انتهــــينا 
وآدي احنا بعد التعب جنيــنا
دا بـــين ايدينــا هلـوا عليــنا 
يارب كتـــــــر البرتقــــــال
ياللى زرعتـــوا البرتقـــال ...ياللا اجمعـــــوه
آن الأوان ياللا اجمعوه... آن الأوان ياللا ياللا
ياماحـــلى ريحتـــه بين الجناين
ياماحلــى شــهده والشــهد باين
دا الفــص منــه يســوى مداين
يارب كتـــــــر البرتقـــــــال
دا الشمس طالعه والجو هادى
والنيـــل بيهــدر فى كل وادى 
الله يصـــونه من كل عـــادى
يزيــد ويكتـــــــر البرتقــــال
ياللى زرعتـــوا البرتقـــال ...ياللا اجمعـــــوه
آن الأوان ياللا اجمعوه... آن الأوان ياللا ياللا
يامـا ســهرتوا معانا أمالــــكم
وصبرتوا بينكومن ظلم حالكم
لما صبرتوا السـعد آهو جالكم 
وكان قدومـــه عالبرتقــــــــال
بيعـــوه بذمه واؤضوا ضميكم
وارعوا كل الحقوق لغيــــركم
الله يبـــارك لكم فى ســـيركم
ويخــــلى موســـم البرتقـــال 




صاغ محمد عبد الوهاب هذا اللحن على مقام اللامى نادر الأستخدام فى مصر وان كان واسع الأستخدام فى الموسيقى الريفية العراقية
الصور المرفقة
نوع الملف: jpgرئيسة عفيفى.jpg‏ (7.2 كيلوبايت, المشاهدات 32)
الملفات المرفقة
نوع الملف: mp3محمد عبد الوهاب ـ البرتقال.mp3‏ (693.2 كيلوبايت, المشاهدات 468)

التعديل الأخير تم بواسطة : samirazek بتاريخ 22/04/2012 الساعة 08h30
رد مع اقتباس
  #26  
قديم 12/11/2005, 18h58
سماعي
رقم العضوية:1
 
تاريخ التسجيل: octobre 2005
الجنسية: عربية
الإقامة: سماعي
المشاركات: 2,590
افتراضي

أيها الراقدون
أحمد رامي
نهاوند
1935
فيلم دموع الحب -استخدم فيها آلة الباص والإلقاء المنغم


أيها الراقدون تحت التراب ... جئت أبكى على هوى الأحباب
كان لى فى الحياة من أرتجيه ... ثم ولى والعمر فجر الشباب
كان أنسى وكان توءم نفسى ... فإذا بى فى وحشـة وإغتـراب
أيها النـائمون........... أه لو تســمعون 
أيـن منـى ضريحــها أســقيه........... ذوب قلـــبى ودمــوعى 
يامـن ســـــعيت إليــــــها ......يقــــــودنى صـــــوت قلبـــــى 
يامـن جنـــــيت عليــــها..... هذه جنـــــــــــــــــاية حـــــــبى 
أمــل راحـــل وحب مقــــيم ...... فى الحنـــايا من ضـلوعى
هـاهنــــا فإرقـــدى ... أه لو ترحميــــــن 
هذه دمــــــوعى تــــــجرى ....مســـــترحماً فى دعـــــــــائى 
ياليـــت صــــــوتى يســــرى.... ويســــــتجيب نــــــــــدائى 
يانجوم إشـهدى إنى ....على الذكرى أمين 
ياغيوم إرسلى الدمع.... مع الباكى الحزين

الصور المرفقة
نوع الملف: jpgدموع الحب.jpg‏ (12.5 كيلوبايت, المشاهدات 12)
الملفات المرفقة
نوع الملف: mp3محمد عبد الوهاب ـ أيها الراقدون.mp3‏ (735.9 كيلوبايت, المشاهدات 761)

التعديل الأخير تم بواسطة : samirazek بتاريخ 29/05/2012 الساعة 00h57
رد مع اقتباس
  #27  
قديم 12/11/2005, 18h58
سماعي
رقم العضوية:1
 
تاريخ التسجيل: octobre 2005
الجنسية: عربية
الإقامة: سماعي
المشاركات: 2,590
افتراضي

جفنه علم الغزل
بشارة الخوري
عجم
استخدم فيها لأول مرة إيقاع الرومبا وآلة المراكاس
1933

جفنـــه علم الغـــزل ومن العـلم ما قتــــل
فحرقنا نفوســـنا في جحيــــمٍ من القُبَــــل
ونَشَــدنا ولم نـــزل حُلُمَ الحبِّ والشـــباب
حُلُمَ الزهرِ والنـــدى حُلُمَ اللهوِ والشـراب
هاتِها من يدِ الرضى جرعةً تبعثُ الجنون
كيفَ يشـكو من الظما من له هذه العيون
يا حبيــــبي أكلما ضمّنـــــــا للهوى مكان
أشــعلوا الـــنارَ حولنـــا فغدونا لها دخان
قُل لمن لامَ في الهوى هكذا الحبُّ قد أمرْ
إن عشـــقنا فعــــــذرُنا أنّ في وجهنا نظرْ
الملفات المرفقة
نوع الملف: mp3محمد عبد الوهاب ـ جفنه علم الغزل.mp3‏ (696.8 كيلوبايت, المشاهدات 886)

التعديل الأخير تم بواسطة : samirazek بتاريخ 14/04/2012 الساعة 08h19
رد مع اقتباس
  #28  
قديم 12/11/2005, 19h20
سماعي
رقم العضوية:1
 
تاريخ التسجيل: octobre 2005
الجنسية: عربية
الإقامة: سماعي
المشاركات: 2,590
افتراضي

مجنون ليلى
ديالوج مع اسمهان
(سجى الليل)
من مجنون ليلى
أحمد شوقي
نكريز
1939
فيلم يوم سعيد - من مسرحية مجنون ليلى - استخدم فيها الأوبوا


سجى الليل حتى هاج لى الشعر و الهوى ** وما البيد الا الليل و الشعر و الحب 
ملأت ســــماء البيـــد عشــقا و ارضــها **و حملت وحدى ذلك العشـــق يا رب
الم على ابيــــات ليــــلى بى الهــــوى ** و ما غيــر اشــواقى دليــل و لا ركب
و باتت خيــــامى خطــــوة من خيـــامها ** فلم يشـــفنى منــها جـوار و لا قرب
اذا طاف قلبــــى حولهـــا جـن شـــوقه ** كذلك يطفئ الغــــلة المنهــــل العذب
يحــن اذا شــــطت و يصـبو اذا دنت ** فيـــا ويــح قلبـــى كم يحــن و كم يصبو

أول أوبريت غنائيه عربيه فيها كل الجرأه في الإبداع الموسيقى. أضاف عبدالوهاب في هذه الأوبريت لوناً جديداً وآلات جديده على التخت الشرقي ، وأتبع أسلوباً جديداً في صياغة اللحن لم يكن مطروحاً من قبل.
الصور المرفقة
نوع الملف: jpgاسمهان.jpg‏ (9.6 كيلوبايت, المشاهدات 10)
الملفات المرفقة
نوع الملف: mp3Majnoun Layla (with Asmahan).mp3‏ (3.99 ميجابايت, المشاهدات 613)
نوع الملف: mp3Saja EL Leil.mp3‏ (2.08 ميجابايت, المشاهدات 497)
نوع الملف: mp3أوبريت مجنون ليلى-الاسطوانهtarab.mp3‏ (10.26 ميجابايت, المشاهدات 99)
نوع الملف: mp3سجى الليل حتى هان لي الشعر والهوى - الاسطوانهtarab.mp3‏ (5.28 ميجابايت, المشاهدات 73)

التعديل الأخير تم بواسطة : tarab بتاريخ 26/09/2014 الساعة 17h50
رد مع اقتباس
  #29  
قديم 12/11/2005, 19h33
سماعي
رقم العضوية:1
 
تاريخ التسجيل: octobre 2005
الجنسية: عربية
الإقامة: سماعي
المشاركات: 2,590
افتراضي

صعبت عليك
(مع نجاة علي في فيلم " دموع الحب )
أحمد رامي
بياتى
1935

صعبـــــــــــت عليـــــــــــــــــك؟
شـــــــــافت العــــز القديـــــــــم
وف ضلها شفت الهنا وشفت النعيم
ماتكتــــــب اســـــــــمنا تـــــــانى 
ياخـــــوفى تنقطـــــع تـــــــــــانى
مالك كـــــــــده قاســـى عليـــــا؟
انتـــــــــــــــــــى الســـــــــبب
يكــــــــــــــفى اســـــــــــــــيه
انســى اللى فات واغفـــر ذنبى
واحيــــي الأمل تانـى فى قلـبى
هواك فى قلبى وتحب تنسى هوايا؟
لو كنتى حبى لكنتى عايشــــــة معايا
كل النعيم فى الحياه للى وفى له حبيبه
والقلب يبلغ منــاه لو انكت له نصيبــه
عايــــــــــــــــــــزه اســـــــــــعدك
وانا مسـتناكى واريح القلب الشـاكى
لو كنــــت ترضــــى وترحمـــــنى
تعـــــيش وقلبـــــك متهــــــــــــنى
ارحــــــــــــم دموعـــــى كلمــــنى
صعبـــــــــان عليــا نســيان ودادك
اقبــــــل خضــــوعى وســــامحنى
صعبـــــــان عليا هجــران فؤادك
ســــــــــــــــــــــــــــــــــــا محنى 
ســـــــــــامحتـك وكــان الى كــان 
ياريت تســـعدينى ويصــفى الزمان
قــــــــــــــوللى احبـــــــــــــــك
احـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــبك
انت حياتى وماليش حياه من غيرك
الصور المرفقة
نوع الملف: jpgنجاة على.jpg‏ (6.2 كيلوبايت, المشاهدات 17)
الملفات المرفقة
نوع الملف: mp3Sou3bit 3aleik.mp3‏ (2.66 ميجابايت, المشاهدات 422)

التعديل الأخير تم بواسطة : samirazek بتاريخ 10/05/2012 الساعة 20h48
رد مع اقتباس
  #30  
قديم 12/11/2005, 19h33
 
سماعي
رقم العضوية:1
تاريخ التسجيل: octobre 2005
الجنسية: عربية
الإقامة: سماعي
المشاركات: 2,590
افتراضي

ضحيت غرامي
أحمد رامي
نهاوند
1933

ضحيــــــــت غرامي عشـــــان هنــــاكي
وكان نعيـــــمي كله هـــــــــــــــــــواكي
لو كنت طاوعت قلبــي ما غبت عنك يوم
لكن هويتك وحبي كان الســــبب في اللوم
عاهــدت اهلك اغيب وانت المنى والروح
ما لقيتـــش بعدك حبـــيب الا البكا والنوح
ولما فاض بي والوجد زاد بي رحمت قلبي
وجيت فقدت الاماني وانا اللي بعدك ضناني
شـفت الفرح والهنا وشـربت كاس الضنا
وحيـــــــــــــــــــــد حيـــــــــــــــــــران
شــــــــــــريـــد ولهـــــــــــــــــــــــــان
ابكـــــــــي وانـــــــــــــوّح على هواكي 
واضــــــــحي قلــــبي في يوم هنـــــاكي

Aucun commentaire:

18 حجم الخط أعلن مستشفى برج العرب المركزي غرب الإسكندرية، استقبال طوارئ المستشفى مصابين في حادث تصادم بين أتوبيس حضانة وسيارة أسفر عن إصابة 16 طفلًا ومشرفتين بإصابات متنوعة. وفور وصول المصابين إلى المستشفى تم رفع درجة الاستعداد القصوى بقسم الطوارئ والاستقبال وجرى تنفيذ أعمال الفرز الطبي السريع لجميع الحالات بواسطة الفرق الطبية المتخصصة مع تقديم الإسعافات الأولية العاجلة واتخاذ كافة الإجراءات التشخيصية والعلاجية اللازمة. وشملت الإجراءات الطبية إجراء الأشعة المقطعية على المخ للحالات التي استدعت ذلك وأشعات العظام للكشف عن الإصابات والكسور المحتملة بالإضافة إلى إجراء فحوصات السونار على البطن للاطمئنان على الحالات المصابة إلى جانب إجراء الفحوصات الطبية اللازمة ومتابعة العلامات الحيوية بصورة مستمرة. كما تم عرض الحالات على الفرق الطبية المتخصصة من أقسام الجراحة والأطفال والمخ والأعصاب، لضمان التقييم الدقيق وتقديم الرعاية الطبية المناسبة لكل حالة وفقًا للبروتوكولات الطبية المعتمدة. وتابع الدكتور "محمد عرابي" مدير مستشفى برج العرب المركزي سير العمل منذ اللحظات الأولى لاستقبال المصابين موجهًا برفع درجة الجاهزية القصوى وتوفير كافة الإمكانيات البشرية والطبية اللازمة مع التأكيد على سرعة الانتهاء من الفحوصات والتدخلات الطبية المطلوبة لضمان أفضل مستوى من الرعاية الصحية للمصابين. وأكدت إدارة مستشفى برج العرب المركزي جاهزية المستشفى الدائمة للتعامل مع مختلف الحوادث والطوارئ على مدار الساعة.

  18 حجم الخط أعلن مستشفى برج العرب المركزي غرب الإسكندرية، استقبال طوارئ المستشفى مصابين في حادث تصادم بين أتوبيس حضانة وسيارة أسفر عن إصا...