ليلة الوداع
كلمات:أمين عزت الهجين رست التاريخ:1930
ليلة الوداع طال الســـــهر وقلبــــي قللي إيه الخبر
قلتِ الحبايب هجروني الوردة دي ريحتك فيها احفظـــــــها تذكار لهواكي وبإيديكي كنتِ قطفتيـــــها والورد يحلى في إيديكي ســــاعة الوداع قدّمتــــيها بكيــــت وقالوا إيه الخبر قلتِ الحبايب هجروني وقفتِ ســـكاتة وحـــيرانة ووقفتِ حيــــــران وباكي وبالدموع يا ما بكــــينا والدمع دا لســـان الشـــاكي فرح عذابي وشـــقاكِى وقال لي قلبـــــي إيه الخبــر قلتِ الحبايب هجروني الطير راح أشرح له غرامي وقل له أبكي وواسيني وحمّل النســــمة ســــلامي واســـمّع البــــدر أنيني وحاســـهر الليل وتـــــنامي وقال لي قلبي إيه الخبر قلت الحبايب هجروني التعديل الأخير تم بواسطة : samirazek بتاريخ 22/04/2012 الساعة 13h00 |
#22
| ||||
| ||||
أحب عيشة الحرية
كلمات: أحمد رامي نهاوند فيلم يحيا الحب - استخدم التمباني لأول مرة 1938
أحب عيشــــــــــة الحـــــرية
زي الطــيور بيــــن الأغصان ما دام حبـــــايبـــــــي حواليَّ كل البـــــلاد عنـــــدي أوطـان مطرح ما ييـــــــجي في عيني النوم أنام وأنا مرتاح البـــــال وأغير الحــــــال يـوم عن يـوم ما دام أشـــوف قلبي ميـــــال يحب عيشــــــــة الحريـــــــة الحســـن في الدنيـــــــا ألوان يحيى الفــــــــؤاد ويرد الروح خفـــة ودلال وجمال فتــــــان ترضى هواك مطرح ما تروح القمــــرســــاعة ظهــــــــوره يحلى نــــــــــــوره يا حبــــايب والفؤاد يزيــــــــــد ســــروره كل ما يشــوف اللي غايــــــب شوف النسيم في الروض ساري ينبـــــه الـــــورد النعســـــــان أدى خيـــــــــالي وأفكــــاري زي الطيــور بــين الأغصــان تحــب عيشــــــــة الحـــــرية التعديل الأخير تم بواسطة : samirazek بتاريخ 10/05/2012 الساعة 20h43 |
#23
| ||||
| ||||
إيه انكتبلي
كلمات: أمين عزت الهجين فيلم يوم سعيد - استخدم الأكورديون كرد 1939
إيه انكتب لى يا روحى معاكى يا اللى شــغلتى البال وياكى
لما ســــــلمتى عليــــا و خـــــــدتى إيـــــــدك فى إيـــــديا الفــــرح بان فى عينــــــيا و القلـــــــب ســـــلم عليــــكى لما اتقابلنـــــا و كان لقـــانا بيــن الخمـــــــايل و الأغصان كتــــبنا أول كلمة فى هوانــــــــا واطمــن البــال الحيـران آدى الزهــــور من حواليـــا شـــايف جمــــالها بعيـــــــنيا و آدى الحبــــــيب راضى عليا و القلب متهـــــنى وفرحان لما ســــلمتى عليا و خدت إيــــــــــــــــــدك فى إيديــــــــا الفـــرح بان فى عينـــــــــيا و القـــــــلب ســـــلم عليــــكى قعدنا نحكى عن العشــاق اللى انضــــــووا بنار الأشــــواق و لما طال الكلام بينك و بينى عن الهوى والغرام يا نورعينى لاقيت هواكى ملك فؤادى و بان فى عيــــنى دليـــــل ودادى لما ســــــلمتى عليــــــــا و خـــــــدتى إيــــدك فى إيـــــديا الفــــرح بان فى عينـيــــــا و القلـــــــب ســـــلم عليــــكى التعديل الأخير تم بواسطة : samirazek بتاريخ 29/05/2012 الساعة 00h47 |
#24
| ||||
| ||||
أعجبت بي
كلمات: مهيار الديلمي بياتى 1935
أعجبتْ بي بين نادي قومها ذات
حســـن ســـــرها ما علمتْ من خلقي فأرادتْ علمها ما نســبي أنا من يرضيــــكِ عند النســبِ قوميَ اســتولوا على الدهرِ فتى ومشــــوا فوق رؤس الحقـــبِ عمـــموا بالشــــــمسِ هاماتــهم وبنــــــوا أبيـــــاتهمْ بالشــــهبُِ قد قبستُ المجـــدَ من خيرِ أبٍ قبســتُ الديـــــنَ من خيــرِ نبي وضممتُ الفخـــــرَ من أطرافه ســؤددَ الفــرسِ ودــينَ العربِ التعديل الأخير تم بواسطة : tarab بتاريخ 18/08/2014 الساعة 16h18 |
#25
| ||||
| ||||
البرتقال
لامى مع رئيسه عفيفى - فيلم يحيي الحب بيرم التونسي
1938
ياللى زرعتـــوا البرتقـــال ...ياللا اجمعـــــوه
آن الأوان ياللا اجمعوه... آن الأوان ياللا ياللا احنا زرعناه واحنا انتهــــينا وآدي احنا بعد التعب جنيــنا دا بـــين ايدينــا هلـوا عليــنا يارب كتـــــــر البرتقــــــال ياللى زرعتـــوا البرتقـــال ...ياللا اجمعـــــوه آن الأوان ياللا اجمعوه... آن الأوان ياللا ياللا ياماحـــلى ريحتـــه بين الجناين ياماحلــى شــهده والشــهد باين دا الفــص منــه يســوى مداين يارب كتـــــــر البرتقـــــــال دا الشمس طالعه والجو هادى والنيـــل بيهــدر فى كل وادى الله يصـــونه من كل عـــادى يزيــد ويكتـــــــر البرتقــــال ياللى زرعتـــوا البرتقـــال ...ياللا اجمعـــــوه آن الأوان ياللا اجمعوه... آن الأوان ياللا ياللا يامـا ســهرتوا معانا أمالــــكم وصبرتوا بينكومن ظلم حالكم لما صبرتوا السـعد آهو جالكم وكان قدومـــه عالبرتقــــــــال بيعـــوه بذمه واؤضوا ضميكم وارعوا كل الحقوق لغيــــركم الله يبـــارك لكم فى ســـيركم ويخــــلى موســـم البرتقـــال صاغ محمد عبد الوهاب هذا اللحن على مقام اللامى نادر الأستخدام فى مصر وان كان واسع الأستخدام فى الموسيقى الريفية العراقية التعديل الأخير تم بواسطة : samirazek بتاريخ 22/04/2012 الساعة 08h30 |
#26
| ||||
| ||||
أيها الراقدون
أحمد رامي نهاوند 1935 فيلم دموع الحب -استخدم فيها آلة الباص والإلقاء المنغم
أيها الراقدون تحت التراب ... جئت أبكى على هوى الأحباب
كان لى فى الحياة من أرتجيه ... ثم ولى والعمر فجر الشباب كان أنسى وكان توءم نفسى ... فإذا بى فى وحشـة وإغتـراب أيها النـائمون........... أه لو تســمعون أيـن منـى ضريحــها أســقيه........... ذوب قلـــبى ودمــوعى يامـن ســـــعيت إليــــــها ......يقــــــودنى صـــــوت قلبـــــى يامـن جنـــــيت عليــــها..... هذه جنـــــــــــــــــاية حـــــــبى أمــل راحـــل وحب مقــــيم ...... فى الحنـــايا من ضـلوعى هـاهنــــا فإرقـــدى ... أه لو ترحميــــــن هذه دمــــــوعى تــــــجرى ....مســـــترحماً فى دعـــــــــائى ياليـــت صــــــوتى يســــرى.... ويســــــتجيب نــــــــــدائى يانجوم إشـهدى إنى ....على الذكرى أمين ياغيوم إرسلى الدمع.... مع الباكى الحزين التعديل الأخير تم بواسطة : samirazek بتاريخ 29/05/2012 الساعة 00h57 |
#27
| ||||
| ||||
جفنه علم الغزل
بشارة الخوري عجم استخدم فيها لأول مرة إيقاع الرومبا وآلة المراكاس 1933
جفنـــه علم الغـــزل ومن العـلم ما قتــــل
فحرقنا نفوســـنا في جحيــــمٍ من القُبَــــل ونَشَــدنا ولم نـــزل حُلُمَ الحبِّ والشـــباب حُلُمَ الزهرِ والنـــدى حُلُمَ اللهوِ والشـراب هاتِها من يدِ الرضى جرعةً تبعثُ الجنون كيفَ يشـكو من الظما من له هذه العيون يا حبيــــبي أكلما ضمّنـــــــا للهوى مكان أشــعلوا الـــنارَ حولنـــا فغدونا لها دخان قُل لمن لامَ في الهوى هكذا الحبُّ قد أمرْ إن عشـــقنا فعــــــذرُنا أنّ في وجهنا نظرْ التعديل الأخير تم بواسطة : samirazek بتاريخ 14/04/2012 الساعة 08h19 |
#28
| ||||
| ||||
مجنون ليلى
ديالوج مع اسمهان (سجى الليل) من مجنون ليلى أحمد شوقي نكريز 1939 فيلم يوم سعيد - من مسرحية مجنون ليلى - استخدم فيها الأوبوا
سجى الليل حتى هاج لى الشعر و الهوى ** وما البيد الا الليل و الشعر و الحب
ملأت ســــماء البيـــد عشــقا و ارضــها **و حملت وحدى ذلك العشـــق يا رب الم على ابيــــات ليــــلى بى الهــــوى ** و ما غيــر اشــواقى دليــل و لا ركب و باتت خيــــامى خطــــوة من خيـــامها ** فلم يشـــفنى منــها جـوار و لا قرب اذا طاف قلبــــى حولهـــا جـن شـــوقه ** كذلك يطفئ الغــــلة المنهــــل العذب يحــن اذا شــــطت و يصـبو اذا دنت ** فيـــا ويــح قلبـــى كم يحــن و كم يصبو أول أوبريت غنائيه عربيه فيها كل الجرأه في الإبداع الموسيقى. أضاف عبدالوهاب في هذه الأوبريت لوناً جديداً وآلات جديده على التخت الشرقي ، وأتبع أسلوباً جديداً في صياغة اللحن لم يكن مطروحاً من قبل. التعديل الأخير تم بواسطة : tarab بتاريخ 26/09/2014 الساعة 17h50 |
#29
| ||||
| ||||
صعبت عليك
(مع نجاة علي في فيلم " دموع الحب ) أحمد رامي بياتى 1935
صعبـــــــــــت عليـــــــــــــــــك؟
شـــــــــافت العــــز القديـــــــــم وف ضلها شفت الهنا وشفت النعيم ماتكتــــــب اســـــــــمنا تـــــــانى ياخـــــوفى تنقطـــــع تـــــــــــانى مالك كـــــــــده قاســـى عليـــــا؟ انتـــــــــــــــــــى الســـــــــبب يكــــــــــــــفى اســـــــــــــــيه انســى اللى فات واغفـــر ذنبى واحيــــي الأمل تانـى فى قلـبى هواك فى قلبى وتحب تنسى هوايا؟ لو كنتى حبى لكنتى عايشــــــة معايا كل النعيم فى الحياه للى وفى له حبيبه والقلب يبلغ منــاه لو انكت له نصيبــه عايــــــــــــــــــــزه اســـــــــــعدك وانا مسـتناكى واريح القلب الشـاكى لو كنــــت ترضــــى وترحمـــــنى تعـــــيش وقلبـــــك متهــــــــــــنى ارحــــــــــــم دموعـــــى كلمــــنى صعبـــــــــان عليــا نســيان ودادك اقبــــــل خضــــوعى وســــامحنى صعبـــــــان عليا هجــران فؤادك ســــــــــــــــــــــــــــــــــــا محنى ســـــــــــامحتـك وكــان الى كــان ياريت تســـعدينى ويصــفى الزمان قــــــــــــــوللى احبـــــــــــــــك احـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــبك انت حياتى وماليش حياه من غيرك التعديل الأخير تم بواسطة : samirazek بتاريخ 10/05/2012 الساعة 20h48 |
#30
| |||
| |||
ضحيت غرامي
أحمد رامي نهاوند 1933
ضحيــــــــت غرامي عشـــــان هنــــاكي
وكان نعيـــــمي كله هـــــــــــــــــــواكي لو كنت طاوعت قلبــي ما غبت عنك يوم لكن هويتك وحبي كان الســــبب في اللوم عاهــدت اهلك اغيب وانت المنى والروح ما لقيتـــش بعدك حبـــيب الا البكا والنوح ولما فاض بي والوجد زاد بي رحمت قلبي وجيت فقدت الاماني وانا اللي بعدك ضناني شـفت الفرح والهنا وشـربت كاس الضنا وحيـــــــــــــــــــــد حيـــــــــــــــــــران شــــــــــــريـــد ولهـــــــــــــــــــــــــان ابكـــــــــي وانـــــــــــــوّح على هواكي واضــــــــحي قلــــبي في يوم هنـــــاكي |
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire