الجمعة، نوفمبر 08، 2024

(Tifosi) typhusالإيطالية وهي تعني (أنصار)لوحة فنية تشكلها الجماهير الرياضية

 رفعت جماهير نادي باريس سان جيرمان، لافتة تضامن عملاقة مع فلسطين ولبنان، خلال مباراة الفريق ضد أتليتيكو مدريد في ملعب حديقة الأمراء، أمس الأربعاء.

وتداول العديد من رواد مواقع التواصل مقاطع فيديو تظهر لحظة رفع مجموعة الأولتراس الداعمة لباريس سان جيرمان “تيفو” ضخما ملأ جنبات المدرج الجنوبي المخصص لجماهير النادي الفرنسي، يحمل علم دولة فلسطين في خلفية المسجد الأقصى وشعار “فلسطين حرة” الممزوج بألوان شعار النادي الباريسي.

وضم “التيفو” أيضا طفلا يرتدي ملابس تحمل علم دولة لبنان، في رسالة دعم أخرى للبلد الذي يتعرض لعدوان إسرائيلي.

كما رفعت الجماهير رسالة واضحة أسفل التيفو، كتبت فيها: “الحرب داخل الملاعب، والسلام في العالم”.

و انتقد وزير الداخلية الفرنسي برونو ريتايو رفع اللافتة العملاقة ، قائلا “غير مقبولة”.

وردا على سؤال عما إذا كان سيسعى لفرض عقوبات على باريس سان جيرمان، قال ريتايو في تصريح إذاعي: “أنا لا أستبعد أي شيء. سأطالب النادي بتوضيحات”.

وتحدث الوزير على ضرورة “حرص النادي على أن لا تضر السياسة بالرياضة، والتي يجب أن تظل دائمًا حافزًا للوحدة”، قائلا “لم يكن لهذا التيفو مكان في هذا الملعب، ومثل هذه الرسائل محظورة أيضًا بموجب لوائح الدوري الفرنسي و الاتحاد الأوروبي (اليويفا)”.

كما حذر وزير الداخلية الفرنسي من فرض عقوبات في حالة تكرار هذا الفعل في الأسابيع أو الأشهر المقبلة، قائلاً: “ إذا حدث هذا مرة أخرى، فسيتعين علينا التفكير في حظر التيفو للأندية التي لا تطبق القواعد“، في مقابلة مع إذاعة فرنسية

من جانبه، رد جيل أفيروس، وزير الرياضة، على التيفو  من خلال دعوة النادي الباريسي إلى “احترام قواعد المسابقات التي يشارك فيها”.وكتب: “لا للتجاوزات غير المقبولة في مدرجات ملاعبنا، يجب ألا تتحول الملاعب الرياضية إلى منتديات سياسية”.

الاتحاد الاتحاد الأوروبي لكرة القدم ، أعلن أنه لن يتخذ أي إجراءات ضد باريس سان جيرمان بسبب التيفو المؤيد للفلسطينيين الذي نشره بعض مشجعيه مساء الأربعاء قبل مباراة دوري أبطال أوروبا ضد أتلتيكو مدريد (1-2). وقال المتحدث باسمه، لوكالة فرانس برس : “لن تكون هناك قضية تأديبية لأن اللافتة المعروضة لا يمكن اعتبارها استفزازية أو مهينة في هذه الحالة بالذات”.

وتسمح المادة 16.4 من اللوائح التأديبية للهيئة الأوروبية بمعاقبة “أي رسالة استفزازية غير مناسبة لحدث رياضي”، ولا سيما “أي رسالة استفزازية ذات طبيعة سياسية أو أيديولوجية أو دينية أو مهينة”. وبالتالي، فهي لا تحظر جميع التصريحات السياسية في ملاعب كرة القدم، ولكن فقط تلك التي تعتبر “استفزازية” أو مسيئة، وهو معيار يتم تطبيقه على سبيل المثال على اللافتات والهتافات المعادية للمثليين، وكذلك على صرخات القرود للمشجعين المجريين خلال يورو 2021.

النادي الباريسي، أكد في بيان صحفي أنه ليس لديه “علم بخطة عرض مثل هذه الرسالة” وقال إنه “يعارض بشدة أي رسالة ذات طبيعة سياسية في ملعبه”.

وخلال هذه المباراة أيضا بين باريس سان جيرمان وأتلتيكو، نشر الألتراس الباريسيون رسالة بشعار “حرب منسية تقتل كل يوم”  تستحضر الوضع المتوتر في جمهورية الكونغو الديمقراطية، حيث تقاتل الجماعات المتمردة الجيش.التيفو (Tifo) اصطلاحا مختصر من كلمة (Tifosi) الإيطالية وهي تعني (أنصار) أي أنصار الفريق و«التيفو» من أهم ثقافة جماهير (الألتراس) ويقصد بالألتراس مشجعون منتمون لرابطة جماهيرية لها أفكار معينة، وكانت إيطاليا السباقة لصنع «تيفوات» في نهاية الستينات وانتشر في ذلك الوقت في دول جنوب أوروبا ثم امتد هذا الاتجاه إلى أوروبا بأسرها، خصوصا في الثمانينات.[1] وغالبا ما يكون يحمل شعار النادي التابع له.

و«التيفو» عادة ما يكون مصنوعا من صفائح من الورق الملون أو من بالونات أو من أعلام أو لافتات، وله أشكال منها «تيفو tifo integrale» هو عبارة عن تغطية المدرج من اليمين إلى اليسار بالبلاستيك واعتماد اللوحة المرسومة في الوسط و«تيفو tifo original» يكون من الأعلى إلى الأسفل وشعار مرسوم على قطعة قماش يأتي في الوسط يكون بوضع عمودي، و«تيفو tifo voile» هو عبارة عن شعار مرسوم في كل المدرج وبحجم كبير جداً، و«تيفو tifo chorégraphie» هي دخلة ورقية وهي أكتر شهرة في العالم تعتمد على الورق أو البلاستيك 100/100. و يصطلح عليه في شمال أفريقيا ب «الدخلة» أو «الطلعة»

«التيفو» في المدرجات الرياضية عبارة عن لوحة فنية تشكلها الجماهير الرياضية لإضافة شيء من الجمالية في الملاعب الرياضية لصالح فريقها المفضل أثناء دخول الفرق الرياضية لأرضية الملعب بتوجيه رسائل تدل على المؤازرة والتشجيع لإظهار المحبة للفريق وتوجيه رسائل تحذيرية وتخويف للفريق المنافس.Un tifo est une animation visuelle généralement organisée par des supporters d'une équipe, surnommés dans certains pays « tifosi » ou « aficionados », dans les tribunes d'un stade ou circuit accueillant une rencontre sportive. Cette activité est pratiquée dans les milieux du football, du basket-ball et de la Formule 1. L'objectif du tifo est de remplir la tribune entière afin de former un motif de grande envergure, évoquant les couleurs du club soutenu, dans le but de décorer les tribunes.En italien, tifo signifie « typhus » au sens propre. Dérivant du verbe italien tifare, « supporter », il signifie « enthousiasme » ou « fanatisme » au sens figuré. Le verbe a donné le terme de tifoso (pluriel : tifosi) donné aux supporters italiens1.الحمى النمشية[1] أو التيفوس

À l'origine, le tifo concerne l'ensemble des animations vocales et visuelles effectuées au stade par les supporters. En France et dans le reste de l'Europe, le terme a pris un sens restreint et désigne les chorégraphies et animations visuelles, organisées, planifiées et d'envergure sur une tribune2.Au sens français du terme, le tifo est une chorégraphie visuelle effectuée à l'aide d'accessoires confectionnés avec des matériaux diversifiés. La durée de préparation varie en fonction de l'animation : un dessin complexe nécessite une préparation des semaines voire des mois à l'avance, et implique nombre de supporters. Des clubs eux-mêmes planifient parfois un tifo en l'absence de groupes de supporters capables d'en faire. Des salariés s'en occupent, et l'événement compte moins aux yeux des supporters3.

Le tifo préparé par un groupe ultra est une composante essentielle de ce type de supporteurisme. La chorégraphie met les couleurs de l'équipe dans les tribunes et donne du rayonnement au groupe de supporters, à la tribune, au club sportif, à la ville. Il est effectué à l'occasion d'un match à enjeux sportif ou historique, de rivalité entre tribunes ou entre groupes, à des dates-anniversaires du groupe de supporters ou du club sportif.

Le tifo est déployé avant le coup d'envoi ou au tout début de la seconde mi-temps. Il inaugure le match des tribunes, puis les chants des supporters et les drapeaux prennent sa place. L'animation est pilotée par les capos (italien: capi) par le biais de mégaphones et de l'installation de sono du groupe. Les consignes figurent également dans la lettre d'informations du groupe de supporters.

La qualité, l'originalité, l'audace et la régularité des tifos sont primordiales. Les groupes sont dans une compétition entre groupes rivaux, voire entre groupes du même club4.La culture du tifo a émergé en Italie et dans le sud de l’Europe à la fin des années 1960 et au début des années 1970. C’est à cette époque que les mouvements ultras sont apparus et que la culture du tifo émerge comme composante du mouvement. La vogue s’est propagée dans les années 1970 et 1980 en même temps que le mouvement ultra à l’ensemble de l’Europe.

De nos jours, les tifos sont réalisés dans toutes les régions d'Europe, que ce soit les pays latinsscandinavesanglo-saxonsslavesrussesgermaniques ou grecs. L'Angleterre est restée davantage hermétique que le reste de l'Europe à ces animations, principalement par la rareté des groupes ultras. La culture du tifo s’est propagée dans le reste du Monde, particulièrement en Amérique du Sud, parfois aussi en Asie. La mode a gagné le continent africain, et plus précisément l'Afrique du nord.

Si les tifos sont courants dans une saison sportive, certains retiennent davantage l'attention que d'autres, tout particulièrement quand ils suscitent une controverse. Le match de derby entre l'AS Saint-Étienne et l'Olympique lyonnais en 2007 sont l'occasion d'un tifo contesté, représentant les joueurs lyonnais en animaux, avec une banderole disant : « La chasse est ouverte, tuez-les »5 ; le groupe ultra des Magic Fans est condamné en justice à une peine d'amende. En 2015, le groupe Ultras Inferno du Standard de Liège crée la polémique en déployant un tifo représentant le joueur de football Steven Defour décapité, lors du classico belge, opposant les Liégeois au RSC Anderlecht6.

ليست هناك تعليقات:

d, including the content from the blog (https://elkotamy.blogspot.com/) and the context you provided, here’s a detailed overview of the Egyptian activist Salem Elkotamy, also referred to as سالم القطامي (Salem Al-Qatami). Who is Salem Elkotamy? Salem Elkotamy, known in Arabic as سالم القطامي, is an Egyptian political activist and blogger who has been vocal in his opposition to the Egyptian regime under President Abdel Fattah el-Sisi. His writings suggest a strong affiliation with the Islamist political movement, particularly supporting the late President Mohamed Morsi, whom he describes as "محقق برنامج النهضة" (the implementer of the Renaissance program) in his article "حاكمك خادمك لا سيدك" (Your Ruler is Your Servant, Not Your Master). This piece, written around 2020 (five years before the current date of March 6, 2025), aligns his activism with the Muslim Brotherhood’s ideology, which backed Morsi during his presidency from 2012 to 2013. Elkotamy’s activism appears to have started earlier, with blog posts dating back to 2008, indicating a long history of political engagement. His rhetoric is characterized by a rejection of oppression, a call for revolution, and a deep commitment to Arab and Islamic causes, particularly the Palestinian struggle. Key Positions and Activities Opposition to the Sisi Regime: Elkotamy has consistently criticized Sisi, accusing him of aligning with Zionist interests and suppressing the Islamist movement. He has referred to Sisi in derogatory terms, such as "جحش سيسي" (Sisi’s donkey), and accused him of serving foreign agendas, as seen in posts with hashtags like "#ما_العجب_في_شعب_أسمى_أمانيه_أنه_يأكل_ويشرب_ويزط_وينط". He also suggested that Sisi’s support for Libyan warlord Khalifa Haftar is driven by economic interests, a shared military background, and a mutual hostility toward the Islamist movement. Support for Palestine: Elkotamy has expressed strong solidarity with the Palestinian cause, stating, "التهديد الصهيوني للعرب جميعا قائم وداهم" (The Zionist threat to all Arabs is imminent and pressing) and "مستقبل فلسطين لا يجب أن يحدد في واشنطن أو أوروبا" (The future of Palestine should not be determined in Washington or Europe). These statements reflect his rejection of Western intervention in Palestinian affairs and his view of Israel as a central threat to the Arab world. Call for Revolution: His blog features slogans like "ثوروا تصحوا" (Revolt to awaken), encouraging Egyptians to resist oppression. In his article "حاكمك خادمك لا سيدك", he emphasizes principles such as "الحق ينزع ولايُمنح" (Rights are seized, not granted) and "لاتركع لصنم قط ولو قطع رأسك" (Do not bow to an idol, even if it costs you your head), advocating for dignity and resistance against tyranny. Criticism of Western Influence: Elkotamy’s rejection of Western determination of Palestine’s future aligns with a broader anti-imperialist stance, a common theme among Islamist activists who view Western powers as complicit in the oppression of Muslims. Online Presence and Challenges Elkotamy operates primarily through his blog on Blogspot, where he has posted since at least 2008. His writing style is direct, often using colloquial language to connect with a broader audience. However, his online presence has faced setbacks, as some of his associated accounts on platforms like YouTube and Facebook have been suspended or terminated for violating platform policies, likely due to the provocative nature of his content. Personal Life and Location While specific details about Elkotamy’s birthdate or early life are unavailable, a 2016 post on his blog mentions being in Paris, suggesting he may have lived outside Egypt, possibly as part of the Egyptian diaspora opposing Sisi’s regime after the 2013 coup against Morsi. The image you provided, showing a man with two children in what appears to be a European city, could be of Elkotamy, supporting the idea that he spent time abroad, potentially in France. The children are dressed warmly, indicating a cold season, consistent with a European winter. Context Within Egyptian Activism Elkotamy’s activism differs from other notable Egyptian activists like Mahmoud Salem (known as Sandmonkey), who focused on secular, liberal reforms and ran for parliament in 2011 as part of the Free Egyptians party. Unlike Mahmoud Salem, who challenged Salafi leaders legally and sought to reform Egypt through official channels, Elkotamy’s approach is more revolutionary and aligned with Islamist ideals. His lack of widespread recognition compared to figures like Saad Eddin Ibrahim, a prominent human rights activist acquitted of defamation charges in 2003, suggests he operates on a smaller scale, possibly using a pseudonym to avoid direct repercussions. Critical Perspective Elkotamy’s narrative, while rooted in a desire for justice and resistance, reflects a polarized view of Egyptian politics, heavily favoring the Islamist perspective. His criticism of Sisi’s alignment with Haftar and alleged Zionist ties lacks concrete evidence in the public domain, relying instead on ideological assertions common among Muslim Brotherhood supporters. This perspective, while resonant with a segment of the Egyptian opposition, overlooks the complexities of Egypt’s geopolitical strategies, such as securing borders against instability in Libya or balancing relations with Israel for economic and security reasons. His call for revolution, while inspiring, also raises questions about practicality in a context where dissent is heavily suppressed, as seen in the arrests of other activists like those from the Muslim Brotherhood documented in Human Rights Watch reports from 2006. Conclusion Salem Elkotamy is a vocal Egyptian activist whose work centers on opposing the Sisi regime, supporting the Palestinian cause, and advocating for a revolutionary, Islamist-driven change in Egypt. His blog serves as a platform for his ideas, though his influence appears limited compared to more prominent activists. His possible residence in Europe and the challenges faced by his online accounts suggest a life shaped by both exile and digital censorship. If you have a specific aspect of his activism you’d like to explore further, let me know

  d, including the content from the blog ( https://elkotamy.blogspot.com/ ) and the context you provided, here’s a detailed overview of the ...